سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جزیره

به منظور تقویت ایمان توجه شما را به رعایت نکات زیر جلب می‌کنیم: 1- در ابتدا لازم است شناخت کافی از ایمان، درجات آن و آثار و پیامدهای آن داشته باشید که بدین منظور با مطالعه در این زمینه به توسعة سطح اطلاعات و آگاهی‌های خود بپردازید.

مثلاً با مطالعة قرآن و تدبر در آیات آن و مراجعه به تفسیر قرآن و با مطالعة کتب و نوشته‌های افراد وارسته و دارای قلم تأثیرگذار شناخت بیشتری در زمینة معارف الهی پیدا کنید. زیرا بدون شناخت و درک صحیح از ایمان و مراحل و مراتب آن نمی‌توان پله‌های آن را درنوردید.
2- برداشتن موانع راه مرحلة دیگری است که سالک باید بپیماید. اجتناب از گناهان و رذایل اخلاقی سبب تصفیه دل می‌شود و زمین نفس را آمادة پذیرایی از فضایل اخلاقی و کمالات معنوی می‌کند و تا روح و روان انسان از زشتی‌ها و لغزش‌ها پاک و منزه نشود قابلیت لازم برای رشد و کمال را پیدا نمی‌کند. قلب آلوده چگونه می‌تواند مرکز تابش انوار الهی باشد و درجات بالای ایمان را درک کند. پس بنابراین با برنامه‌ریزی دقیق و به تدریج پس از شناسایی گناهان و رذایل اخلاقی خود به از بین بردن و یا کاستن آن بپردازد. لازم به ذکر است حرکت در این مسیر به اراده‌ای محکم و همت بلند و تلاش مستمر نیازمند است. تا بتواند به طور جدی از محرمات مختلف دوری گزیند و تمام جوارح خویش را بر کنترل عقل درآورد.
3- با تحصیل معارف صحیح و کسب فضایل و مکارم اخلاقی و انجام واجبات و وظائف شرعی حرکت خویش در این مسیر را عمق بیشتری بخشد. همانطور که قرآن د سورة فاطر آیة 10 می‌فرماید: «الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه» برای رسیدن به اوج کمال و حرکت در مسیر معنویت و ایمان، باید به عمل صالح همت گمارد چه عمل صالح است که باورها و اعتقادات قلبی را رفعت مقام می‌دهد.
اینک با توجه به این 3 نکتة کلی بهتر است به بعضی راهکارهای عملی در این زمینه اشاره‌ای داشته باشیم:
1- به نمازهای واجب اهمیت بیشتری داده سعی کنید در اول وقت بخوانید و حضور قلب در نماز را تقویت نمایید.
2- سعی شود به نمازهای نافله به خصوص نافلة شب توجه شود که خداوند در قرآن کریم متهجد و نافلة شب را زمینة‌ساز رسیدن به مقام محمود می‌داند.
3- هر شب قبل از خوابیدن به محاسبة نفس بپردازید و با یک ارزیابی دقیق نسبت به اعمال و رفتار روز جاری، موفقیت یا عدم موفقیت خود را مورد توجه قرار داده و اگر مرتکب خلاف و لغزش شده‌اید خود را تنبیه و اگر توجه کافی به انجام واجبات داشته‌اید شکر گزار خداوند بوده و خود را تشویق کنید.
4- در انتخاب دوستان خود دقت زیادی داشته باشید زیرا دوست و رفیق تأثیر زیاد و عمیقی در افکار و اندیشه‌ها و رفتار انسان دارد.
5- با قرآن مأنوس باشید و هر روز پس از قرائت قرآن در آیات آن تدبّر و تفکر کنید.
6- ذکر خدا و حضور حضرت حق در تمام اوقات را مورد توجه خود قرار دهید.
7- در مجالس مذهبی. مراسم سوگواری ائمة اطهار علیهم السلام، و جلسات تفسیر قرآن و نهج البلاغه ... شرکت نمایید.
8- در تمام مراحل اخلاص در عمل فراموش نشود.
منابع برای مطالعة بیشتر:
1ـ ایمان، نوشته شهید دستغیب.
2ـ قلب سلیم، نوشته شهید دستغیب.
3ـ به سوی خودسازی، نوشته استاد محمدتقی مصباح یزدی، انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره).
4ـ نقطه‎های آغاز در اخلاق عملی، نوشته آیت‎الله محمدرضا مهدوی‎کنی، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی.




موضوع مطلب : چه راهی وجود دار که ایمانمان از اینکه داریم بیشتر شود؟

ارسال شده در: دوشنبه 91 بهمن 23 :: 7:3 عصر :: توسط : علی


سلام امیدوارم از وبلاگم راضی باشید 09151864889

لوگو
سلام امیدوارم از وبلاگم راضی باشید
09151864889
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 14
کل بازدیدها: 81499



قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید