سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جزیره

کی از معلمان پیشکسوت قرآن کشورمان با بیان این‌که معلم قرآن بودن عشق می‌خواهد و باید عاشق باشی تا بتوانی به دیگران قرآن آموزش دهی، گفت: قاریان به قرائت کلام‌الله مجید قانع نباشند، بلکه ضمن مطالعه ترجمه قرآن، مفاهیم آن را به طور کامل درک و سپس به آن عمل کنند.



حسن رنجبر، پیش‌کسوت قرآنی کشورمان از سال 1342 مشغول تدریس علوم قرآنی به علاقه‌مندان این رشته شده و در این راه استادان و مربیان قرآنی زیادی تحویل جامعه داده است.

وی در مورد فعالیت‌های قرآنی خود گفت: در اوایل سال 1342 ابتدا در مسجد سیدالشهدا(ع) منطقه فلاح تهران هفته‌ای دو شب جلسه قرآن برپا می‌کردم و بیشتر قرآن‌آموزان را در آن زمان دانش‌آموزان کلاس ششم و هفتم تشکیل می‌دادند. برای تشویق این قرآن‌آموزان، آن‌ها را به قم نزد حضرت آیت‌الله مرعشی‌نجفی بردم و ایشان به ترغیب قرآن‌آموزی پرداختند و از آنان خواستند که ضمن فراگیری علوم قرآنی، به عمل به دستورات قرآن کریم روی آورند.

 

وی در ادامه افزود: با استقبال مردم منطقه از کلاس قرآن تشکیل شده، هفت هیئت در منطقه فلاح و زمزم به نام هیئت‌های قائم‌آل‌محمد(عج)، حضرت عباس(ع)، هیئت‌النبی(ص)، تشیع، حضرت زینب(س)، مکتب‌الرسول(ص) و … ایجاد کردم و در این هیئت‌ها به خردسالان، کودکان، نوجوانان، جوانان، آقایان و بانوان روخوانی قرآن کریم را آموزش می‌دادم و خوشبختانه محل برگزاری این هیئت‌ها به تدریج به مسجد تبدیل شدند و کلاس‌های قرآنی هنوز در این مکان‌ها ادامه دارد و شاگردان آن دوره، این کلاس‌ها را اداره می‌کنند.

این پیش‌کسوت قرآنی کشورمان اظهار کرد: بسیاری از قرآن‌آموزان به ویژه بانوانی که در کلاس‌های قرآن شرکت می‌کردند، بی‌سواد بودند و بنده با صبر زیاد توانستم روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم را به همه آنان آموزش دهم و وقتی که می‌دیدم یک فرد بی‌سواد به راحتی قرآن کریم را قرائت می‌کند، شوق بیشتری برای تدریس قرآن به دیگران در بنده ایجاد می‌شد.

رنجبر در مورد چگونگی قرار گرفتن در مسیر فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد: بنده در جوانی صدای زیبایی داشتم، به همین خاطر در یک آموزشگاه امتحان صدا دادم و قبول شدم و قرار شد که شش ماه دیگر در رادیو نیروی هوایی مشغول به کار شوم، بنده دودل بودم که چه کار کنم، زیرا موسیقی آن زمان به گونه‌ای بود که وقتی کسی وارد آن می‌شد، بسیاری از منکرات را انجام می‌داد، در همین ایام زمانی که در محل کار مشغول بودم، نامه‌ای برای بنده آمد و برای کار در سفارت ایران در عربستان دعوت شدم و به همین خاطر به وزارت امور خارجه رفتم و بعد از یک ماه به سرزمین وحی اعزام شدم و حدود چهار سال در عربستان بودم و خداوند به این وسیله مرا از منکر دور کرد.

وی گفت: در بعد از انقلاب اسلامی مسئول دارالقران وزارت کشور شدم و برای هر چه بهتر فراگیری کارمندان این وزارتخانه، پنج معلم قرآن استخدام کردم و ما شش نفر به آموزش روخوانی قرآن کریم پرداختیم، بعد از آن به سازمان تبلیغات اسلامی مأمور شدم و در آنجا نیز به تدریس علوم قرآنی به مشتاقان ادامه دادم.

این معلم قرآن کریم عنوان کرد: در ادامه وارد ارتش جمهوری اسلامی ایران شدم و مسئول آموزش قرآن به افسران ارتش را برعهده گرفتم، در همین زمان بود که با شهید صیادشیرازی آشنا شدم و به خواست خداوند متعال توانستم تعداد زیادی از افسران ارتش را با قرائت قرآن کریم آشنا کنم و در ادامه این افراد خود به عنوان مربی قرآن کریم در ارتش مشغول به کار شدند.

 حسن رنجبر:
برای جذب عموم مردم به فراگیری قرآن کریم و عمل به آن، باید ما رفتار و اعمال قرآنی داشته باشیم و با رفتارهای خود، مردم به ویژه نوجوانان و جوانان را به سوی قرآن کریم هدایت کنیم و تنها موعظه کردن کارساز نخواهد بود بلکه بهترین تبلیغ در این راه رفتار افراد قرآنی در جامعه است

رنجبر بیان کرد: در نیروی دریایی ارتش به تربیت 15 مربی قرآن مشغول شدم و خوشبختانه آنان نیز در ادامه توانستند تعداد زیادی از کارکنان نیروی دریایی ارتش را با کلام‌الله مجید آشنا کنند، همچنین در اداره کل گمرگ ایران نیز به تدریس علوم قرآنی پرداختم.

وی اظهار کرد: از سال 1342 که به تدریس قرآن کریم روی آوردم، تاکنون هیچ‌گاه از این کار خسته نشده‌ام و همواره دست از این کار هم نکشیدم و در حال حاضر نیز یک کلاس برای بانوان روزهای چهارشنبه هر هفته در منطقه شهید فتحی برگزار می‌کنم، همچنین کلاس روخوانی قرآن ویژه آقایان آذربایجانی در خیابان 15 خرداد دایر است.

این پیش‌کسوت قرآنی کشورمان تصریح کرد: در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی و ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیشتر کلاس‌های که برپا می‌کردم، کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم بود، اما با گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه، در کنار برگزاری کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، کلاس‌های تجوید، ترجمه و تفسیر قرآن کریم را نیز دایر کردم.

رنجبر گفت: متاسفانه افرادی که خواهان فراگیری علوم قرآنی هستند به نسبت تعداد جمعیت کشور بسیار کم هستند و باید برای علاقه‌مند کردن افراد در تمام سنین فرهنگ صحیح قرآنی را به مردم نشان داد و وقتی مفاهیم قرآنی در جامعه اشاعه پیدا کند، مردم خود به سوی فراگیری علوم قرآنی خواهند آمد.

وی عنوان کرد: معلم قرآن بودن عشق می‌خواهد و باید عاشق باشی تا بتوانی به دیگران قرآن آموزش دهی تا این آموزش در قلب قرآن‌آموزان نفوذ کند، همچنین یک معلم و مربی قرآن باید برای رضایت و خوشنودی خداوند متعال کار انجام دهد، زیرا اگر برای خداوند کار کنی خستگی و یأس در انسان راه پیدا نمی‌کند.

این معلم قرآن کریم بیان کرد: در مکتب قرآن نباید به مادیات توجه کرد، زیرا مادیات متعلق به این دنیای خاکی است و تمام این‌ها فانی و از بین خواهد رفت و آن چه برای هر انسانی باقی می‌ماند، اعمال نیک و قدم نهادن در راه رضای خداوند است و به همین خاطر از جوانی خود را با قرآن کریم مانوس کردم و افرادی که از قرآن کریم دور بودند در حد توان با این کتاب آسمانی آشنا کردم و اولین کلاس قرآن بنده در منزل شخصی خودم دایر شد.

رنجبر اظهار کرد: در مدتی که به تدریس علوم قرآنی مشغول بودم بیش از 200 استاد و مدرس قرآن کریم را تربیت و به جامعه تقدیم کرده‌ام و بسیار خوشحالم که این افراد در راه نشر علوم قرآنی در جامعه تلاش کرده و می‌کنند و این برای بنده یک افتخار ارزنده محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: به کسانی که قرآن را فرا گرفته و یا مربی و معلم قرآن کریم هستند، توصیه می‌کنم که قرآن کریم را به هیچ عنوان رها نکنند و به قرائت کلام‌الله مجید قانع نباشند، بلکه ضمن مطالعه ترجمه قرآن کریم، مفاهیم آن را به طور کامل درک کنند و وقتی که دستورات آن را فهمیدند، به آن عمل کنند، زیرا قرآن برای راهنمایی و هدایت بشر به پیامبر اسلام(ص) نازل شده و اگر ما از دستورات متعالی آن پیروی نکنیم، نه تنها به کلام خداوند ظلم کرده‌ایم، بلکه به خود ظلم کرده‌ایم.

این پیش‌کسوت قرآنی کشورمان گفت: مربی و معلمان قرآن هیچ‌گاه نباید در تربیت افراد کوتاهی کنند و آن‌چه را که با لطف خداوند یادگرفته‌اند، به دیگران نیز یاد دهند که اگر در این راه کوتاهی کنند، ضمن کفران نعمت، در پیشگاه خداوند منّان نیز مسئول هستند.

رنجبر در مورد مناسبت‌ترین سن برای آموزش علوم قرآنی عنوان کرد: فراگیری قرآن کریم برای هر سنی مناسب و مفید است، اما اگر این آموزش از سنین پائین‌تر آغاز شود، کلام الهی بهتر فراگرفته می‌شود و مفاهیم قرآنی بیشتر در ذهن فرد باقی می‌ماند و خوشبختانه آموزش خردسالان و کودکان در کشور گسترش پیدا کرده و اگر با همین روند افزایش پیدا کند، در آینده شاهد جامعه قرآنی خواهیم بود.

وی بیان کرد: یادگیری روخوانی قرآن ابتدای راه قرآنی شدن محسوب می‌شود و بعد از آن باید مفاهیم آیات الهی را درک و فهم کنند و این نیز مقدمه عمل به قرآن کریم است و به طور کلی حرکت در راه فراگیری قرآن به خاطر عمل به قرآن کریم است و اگر در قرآن‌آموزی عمل به قرآن دیده نشود، آن شخص در مسیر قرآن حرکت نکرده و نه تنها ثوابی نبرده، بلکه خسارت دیده است.

این معلم قرآن کریم اظهار کرد: برای جذب عموم مردم به فراگیری قرآن کریم و عمل به آن، باید ما رفتار و اعمال قرآنی داشته باشیم و با رفتارهای خود، مردم به ویژه نوجوانان و جوانان را به سوی قرآن کریم هدایت کنیم و تنها موعظه کردن کارساز نخواهد بود بلکه بهترین تبلیغ در این راه رفتار افراد قرآنی در جامعه است.

رنجبر تصریح کرد: متاسفانه مسئولان در حال حاضر بهایی که به ورزش، موسیقی و کارهای هنری می‌دهند، بیش از بهایی است که به فعالیت‌های قرآنی می‌دهند و این خود یک آسیب است، اگر به امور قرآنی بیش از موارد دیگر اهمیت داده شود، نوجوانان و جوانان به سوی فعالیت‌های قرآنی بیشتر گرایش پیدا می‌کنند.




موضوع مطلب : آشنایی با استاد حسن رنجبر پیشکسوت قرآن

ارسال شده در: جمعه 91 بهمن 27 :: 2:15 عصر :: توسط : علی


سلام امیدوارم از وبلاگم راضی باشید 09151864889

لوگو
سلام امیدوارم از وبلاگم راضی باشید
09151864889
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 12
کل بازدیدها: 81544



قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید